Dobrovolníci v Centru Kopretina
Také v letošním školním roce pokračovala spolupráce našeho gymnázia a Centra Kopretina zřizovaného Oblastní charitou Žďár nad Sázavou. Toto centrum připravuje programy pro maminky s dětmi, a navíc v tomto školním roce začalo nabízet tvoření pro mateřské školky. Naše studentky se v průběhu celého roku zapojovaly jako dobrovolnice do organizace těchto akcí. Mohli jste se s nimi setkat v září na Dni zdraví na náměstí, na Mikulášské nadílce, na oslavách Dne Země, které se letos nesly v duchu tématu „Země ve vesmíru“, nebo se s nimi můžete setkat o prázdninách na příměstském táboře, který bude Kopretina pořádat.
Více informací a fotografií v článku Dobrovolníci v Centru Kopretina (1 MB)
Hravá dvouhodinovka češtiny
Ve středu 19. června 2024 si studenti kvarty připravili program pro své mladší spolužáky z primy. Vzniklo tak 14 stanovišť, na nichž se musely soutěžní dvojice poprat s pestrými úkoly z mluvnice i literatury. Primáni absolvovali například běhací diktát, záludnou křížovku, rozřazování zájmen dle druhů, rozeznávání druhových číslovek. Na jiných stanovištích museli spojit postavy s názvem literárního díla, určit literární žánr ukázky či najít to správné rýmové schéma.
Díky krásnému počasí se celý program mohl odehrávat na hřišti za gymnáziem.
Dojmy studentů 1.A:
Soutěž se mi moc líbila. Lidi na stanovištích byli vtipní a všechno hezky vysvětlili. Bylo dobré zopakovat si češtinářské věci. Některé mě překvapily, ale většina úkolů byla jednoduchá.
Soutěž byla fajn, byla jsem ráda, že jsme místo trčení ve třídě běhali venku. Asi nejvíc se mi líbilo stanoviště, kde se hádaly filmy podle obrázků. Některá hodnocení byla ale moc přísná.
Bavilo mě na tom to, že jsem tam mohla být v týmu. Bylo hezky, takže bylo dobré, že jsme byli venku. Určitě bych aktivitu někdy zopakovala.
Nejvíce se mi asi líbilo, jak jsem tam musel běhat a řadit slova na spisovná a nespisovná, a i jinak jsem si soutěžení užil.
Na soutěži se mi líbilo, že to organizovala kvarta, že úkoly, které jsme měli dělat, nebyly moc složité na pochopení, a taky, že jsme nemuseli moc dlouho čekat na další stanoviště.
Soutěžení bylo zajímavé zpestření na konci roku. Moc se mi líbilo, že to pro nás dělala jiná třída a ne učitelé. Moc mě to bavilo.
Studenti kvarty si pochvalovali nasazení a šikovnost žáků primy a byli rádi, že si mohli aktivity nachystat a vyzkoušet. Uvědomili si také, že role pedagoga není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Mnoho z nich se shodlo, že by si v budoucnu něco podobného rádi zopakovali.
Úspěch v ústředním kole Dějepisné olympiády
Ve dnech 10. až 13. června 2024 proběhlo v Hradci Králové celostátní kolo Dějepisné olympiády. Utkali se zde soutěžící, kteří úspěšně prošli záludnými testy školního, okresního i krajského kola. Letošní ročník byl tematicky zaměřený na kořeny naší kultury, tedy na období od příchodu Cyrila a Metoděje po působení Mistra Jana Husa (863−1415).
Soutěžící se museli popasovat s vědomostním testem a v druhé části prezentovat výsledky své vlastní výzkumné práce zaměřené na nějakou stavbu, či věc ze zkoumaného období.
Do celostátního kola se probojovala také studentka našeho gymnázia Terezie Prášková z 6. A, která si pečlivě připravila práci popisující zaniklý hrad v Mostištích a vybojovala krásné 6. místo.
Terce srdečně gratulujeme a děkujeme za reprezentaci školy.
Zelená hora a Ležáky
V pondělí 3. 6. 2024 jsme se my, třídy 5. A a 1. C, vydaly na exkurzi do Žďáru nad Sázavou a Ležáků. Brzy ráno jsme od školy všichni vyrazili autobusem do Žďáru, kde jsme navštívili Zelenou horu i s komentovanou prohlídkou. Měli jsme možnost si důkladně prohlédnout také vnitřek kostela. Následovala menší procházka kolem rybníka Konvent a poté jsme přejeli do Ležáků. Nejprve jsme zhlédli krátký dokument o historii této osady, hlavně o jejím zničení při 2. světové válce, pak následovala prohlídka menšího muzea a jeho okolí, kde tato osada stála. Nakonec jsme se vrátili zpět do Žďáru, a to do Muzea nové generace, kde jsme se dozvěděli něco o historii Žďáru a jeho kláštera. Pak už následoval jen volný čas s rozchodem a návrat domů. A i když nám počasí na úplném konci exkurze až tak nepřálo, určitě jsme si ji všichni užili.
Barbora Tomandlová, 5. A
Státní zkouška z psaní na klávesnici 2024
Koncem školního roku se na naší škole konala státní zkouška z psaní na klávesnici. Zkouška se skládá ze tří disciplín, žáci prokazují své dovednosti při desetiminutovém opisu textu, dále při přípravě obchodního dopisu a tvorbě tabulky dle státní normy. Zkoušku konalo jedenáct žáků, všichni úspěšně. Získali tak vysvědčení, které na rozdíl od řady komerčních certifikátů je vydáváno a garantováno přímo ministerstvem školství, a tudíž dává svému držiteli značnou výhodu při pracovních pohovorech. Státní zkoušky mají více než šedesátiletou tradici a jsou obecně velmi známé mezi zaměstnavateli, kteří vědí, že absolvování zkoušek garantuje vysokou úroveň dosažených znalostí a dovedností. Uchazeči tak absolvování zkoušky pomáhá při uplatnění se na trhu práce.
Martin Trojan
Naše exkurze do měst Hallstatt a Salzburg
V pondělí 3. června 2024 v šest hodin ráno se směsice žáků z 1. až 3. ročníku vyššího gymnázia, za doprovodu Mgr. Marcely Pospíšilové, Ing. Miriam Ševčíkové a Mgr. Lenky Padalíkové, vydala na cestu autobusem do proslulého rakouského města – Hallstatt.
Okolo jedenácté hodiny jsme úspěšně zaparkovali na malém parkovišti v malebném centru městečka známého nejen pro svoji těžbu soli, ale také pro krásné jezero Hallstättersee.
Někteří žáci byli zklamáni z nepříznivého počasí, avšak po slovech paní učitelky Pospíšilové: „Kdo si výlet chce užít, užije si ho za jakéhokoliv počasí“, brzy pochopili, že exkurze bude krásná i za neustupujícího deště.
Nejprve jsme se vydali k nedaleké stanici lanovky, která nás po krátkém čekání vyvezla do zhruba 800 metrů nad mořem. Poté nás čekala krátká cesta do budovy, v níž začínají prohlídky dolu.
Před vstupem do dolu jsme si oblékli bezpečnostní obleky a následně se s naším anglicky mluvícím průvodcem přesunuli ke vchodu. V solném dole nás čekaly nejen krátké filmy o jeho historii a těžbě soli, ale také dřevěné skluzavky, jimiž jsme se dostávali do hlubin.
Po prohlídce jsme se autobusem přesunuli do nedalekého St. Wolfgangu, kde jsme navštívili místní kostel a posléze se vydali lodí po Wolfgangsee do města St. Gilgen, které jsme si za komentáře pana průvodce prošli.
Následovala cesta na ubytování v hotelu v blízkosti města Salzburg, při níž jsme udělali krátkou zastávku na nákup potravin v obchodě Hofer. Po přijetí klíčů od pokojů následoval večer plný pojídání dobrot a sledování televize.
Druhý den ráno jsme po snídani vyrazili na cestu do města Salzburg. Prošli jsme se po rušné ulici Getreidegasse, viděli dům Amadea Mozarta, prohlédli si dóm sv. Ruperta a Virgilia. Následně jsme vyšplhali k pevnosti Hohenslazburg, kterou jsme si individuálně prohlédli a z vyhlídky jsme mohli obdivovat celý Salzburg a okolí.
Odpoledne po společném programu jsme dostali povel k rozchodu. Někteří se vydali do historického centra do restaurací, jiní hledali nejbližší McDonald’s nebo hráli šachy na náměstí pod pevností.
Kolem páté hodiny odpolední jsme nastoupili do autobusu a vydali se na cestu zpět do České republiky.
Z exkurze byli všichni žáci nadšeni a dovezli si spoustu krásných vzpomínek a zážitků.
Vojtěch Hudec, Elen Brůžičková, 6. A
Studentské volby do Evropského parlamentu 2024 na GVM
Ve dnech 21. a 22. května 2024 proběhly na našem gymnáziu Studentské volby do Evropského parlamentu. Celý projekt pořádá organizace Člověk v tísni prostřednictvím programu Jeden svět na školách. Voleb se mohli zúčastnit všichni studenti starší 15 let, z možných 187 voličů se k urně dostavilo 131 z nich. Volby s přehledem vyhrála koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP09) s 22 % hlasů, na druhém místě skončila Česká pirátská strana s 10 % hlasů a jako třetí nejvíce zaujala strana LEPŠÍ ŽIVOT PRO LIDI s 9 % hlasů.
Cílem Studentských voleb je přispění k aktivnímu, zodpovědnému a sebevědomému občanství budoucích prvovoličů. Studenti středních škol se na základě vlastních zkušeností s pořádáním voleb seznámí s principy zastupitelské demokracie a s volebním systémem České republiky. Výsledky Studentských voleb jsou specifickou výpovědí o nejmladší generaci, o jejích názorech a postojích.
Marie Bartošová, předsedkyně volební komise na GVM