- Úvod
- O škole
- Základní informace o škole
- Vize školy
- Povinně zveřejňované informace
- Organizační struktura
- Zaměstnanci
- Školská rada
- Sdružení rodičů
- eduroam
- IS Bakaláři
- ISIC, ITIC, ALIVE
- Formuláře
- Poskytování informací
- O studiu
- Uchazeči
- Projekty
Projekty a spolupráce
- Šablony JAK II na GVM 2025–2028
- Šablony JAK na GVM 2022–2025
- Učíme se ze života pro život 2
- Digitalizujeme školu (NPO)
- Učíme se ze života pro život
- Šablony II na GVM 2020–2022
- Šablony II na GVM
- Erasmus+
- Šablony 2017 na GVM
- Šablony na GVM
- Projekty ICT 2008-2015
- Nové metody interaktivní výuky
- Socrates - Comenius 1
- E-learning GVM
- Digitalizace
- Fotogalerie
- Kontakty
- GVM
- Archiv aktualit
Exkurze Kutná Hora
6. 5. 2025 jsme se se třídou 2. A vydali do Kutné Hory. Jely s námi paní učitelka Štindlová a naše třídní, paní učitelka Šoukalová.
První zastávkou byla katedrála svaté Barbory, před kterou na nás čekal pan průvodce Ivan Bauer. Ten nás prováděl městem po celý den.
Po přestávce na oběd jsme navštívili také starou mincovnu, kde se razily pražské groše. Odtud jsme vyrazili do dolu, v němž se ve středověku těžilo stříbro. Tam jsme zažili i absolutní tmu, ve které horníci v minulosti mohli být až 12 hodin.
Na konci exkurze jsme zavítali na Vlašský dvůr a nechyběla ani aktivní hra na náměstí, při které jsme plnili otázky vázané na stavby a historii Kutné Hory.
Komentáře některých z nás:
Standa Voborný: „Mně se nejvíc líbil ten starý pán,“ (pan průvodce) „šlo vidět, že ho dějepis baví a o Kutné Hoře toho ví opravdu hodně.“
Ondra Řezníček: „Nejvíc se mi líbil interiér svaté Barbory, hlavně ty průvodcovy přednášky a možnost dovídat se víc o tamějších rodech.“
Lucka Karmazínová: „Nejlepší bylo lézt v tom podzemí, byl to pro mě jedinečný zážitek.“
Kačka Havránková: „Bavilo mě, jak jsem byla paranoidní, že mě pořád někdo sleduje při té hře na konci.“
Pája Živčic: „Super byla velká černá koule, kterou jsem viděl, jak jsme šli do toho dolu.“
Martin Dobrovolný: „Nejvíc se mi líbila mincovna, protože mám rád staré mince.“
Sepsaly: Michaela Dufková a Gabriela Buršíková z 2. A
Fotky: Michaela Dufková
Science slam s vědci z MUNI
V pátek 25. 4. 2025 se celý druhý ročník sešel v aule, abychom si vyslechli přednášku pětičlenné skupiny vědců z Masarykovy univerzity. Možná jste už někdy slyšeli o Poetry slamu (soutěži v přednesu autorské poezie), my jsme ale zažili Science slam – místo básníků vystoupili vědci, kteří poutavou formou představili svou práci.
Nejprve nám historik vyprávěl o tom, jak popíjí vínko s aristokraty. Lékařka nám vysvětlovala budoucnost ve světě vědy s bakteriofágem. Zajímavý byl i výstup mikrobiologa o proteinu, který se používá nejen k nabíraní svalů. Do duše nám promlouvala embryoložka o problémech s plodností a jak jim předejít. Nakonec jsme si poslechli ekonoma, který se s námi podělil o svůj zážitek z Erasmu ve Španělsku a o změnu oboru vysoké školy.
Přednášející pro nás měli připravené otázky, na které jsme odpovídali formou kartiček A/B/C/D. Celou akci provázela pohodová a přátelská atmosféra a zapálení přednášejících nás nadchlo pro vědu.
Autor: Gabriela Němcová
Promítání filmu Válečný zpravodaj
Dne 14. 4. 2025 jsme se s naší třídou 5. A a s třídou 1. C vydali do kina Dukla v Jihlavě na promítání snímku Válečný zpravodaj (2024, režie: Benjamin Tuček, David Čálek). Film, který jsme zhlédli v rámci Filmového festivalu Jeden svět, pojednává o českém reportérovi Martinu Dorazínovi, jenž dokumentuje válečné dění na Ukrajině. Od října 2022 Martin Dorazín pracuje v pozici stálého zpravodaje Českého rozhlasu na Ukrajině a v únoru 2023 získal Cenu Ferdinanda Peroutky za mimořádnou zpravodajskou práci nejenom v krizových oblastech. Díky jeho natáčení jsme viděli pobořená města, mrtvou krajinu, život obyčejných lidí dlouhodobě vystavených dopadům války. Nahlédli jsme do zázemí, slyšeli zvuky nedaleké fronty. Reportér také občas hovořil s lidmi, kteří mu celkem ochotně sdělovali své názory. Mluvili třeba o tom, proč odmítají odejít ze zcela zničených míst.
Po zhlédnutí následovala diskuse o filmu, kde zaznívaly zajímavé názory a myšlenky. My jsme si asi nejvíc uvědomili to, jak slova ‚‚válka na Ukrajině‘‘ ztrácejí na významu, nebo spíš na síle. Tento snímek i diskuse nám ale připomněly, co se na válečném území opravdu děje a že je důležité na to nezapomínat, i když nejsme společnost válkou přímo ohrožená.
Simon Kroulík a Petr Nahodil
Lakomec nabídl spoustu zábavy
V úterý 25. 3. 2025 se žáci prvního ročníku vypravili na hudební scénu Městského divadla v Brně, aby zhlédli inscenaci proslulé a v Brně opakovaně beznadějně vyprodané Molièrovy komedie Lakomec.
Titulní role se svým osobitým způsobem zhostil herec Boleslav Polívka, takže bylo jasné, že se bude na co dívat. Přestože představení trvalo tři hodiny, čas hry divákům rychle utíkal a bavili se výstupy a gagy nejen Bolka Polívky, ale i Michala Isteníka v dvojroli podkoního a kuchaře, Aleny Antalové v roli dohazovačky Frosiny a dalších, kteří se zasloužili do dokonalou souhru na jevišti. Po závěrečné replice se sálem ozval bouřlivý, dlouhotrvající potlesk, k němuž se studenti rádi přidali. Brněnská adaptace Molièrova Lakomce překonala staletí a pobavila diváky i v jednadvacátém století.
Poděkování patří studentům za to, s jakou nonšalancí k návštěvě divadla přistoupili, a paní kolegyni Marii Nedomové za organizaci zájezdu.
Dagmar Handová
NÁROD (a gymnazisté) SOBĚ
Ve čtvrtek 10. dubna 2025 se naše třída 3. C, paralelní 7. A a několik spřátelených studentů z dalších tříd GVM vydali na exkurzi do Národního divadla v Praze. Zhlédli jsme zde moderní zpracování Prodané nevěsty, opery Bedřicha Smetany. Známý příběh režírovala Alice Nellis a ta ho pojala jako hru ve hře. Ale i přes změny ve zpracování, novodobé kulisy, kostýmy a nezvyklé rekvizity základ národního hudebního pokladu zůstal – byla ponechána veškerá původní hudba, takže jsme si mohli užít všechny Smetanovy originální árie.
Během přestávek jsme měli příležitost projít se po divadle a obdivovat jeho architekturu, vznešené interiéry, také jsme mohli navštívit bar a zakoupit si malé občerstvení. Někteří z nás dokonce zavítali na terasu divadla, odkud jsme si s oběma trigami za zády užívali výhled na noční Prahu. Návštěva pro nás byla výjimečným zážitkem, zvlášť pro ty z nás, kteří navštívili Národní divadlo poprvé v životě.
Marek Engelhart, 3. C
Studenti GVM a Čistá Vysočina
9. dubna se tři třídy našeho gymnázia, 1. A., 1. C a 6. A, zapojily do akce Čistá Vysočina, vyrazily ven sbírat odpadky, a přispěly tak k čistším veřejným prostranstvím našeho města. To vše v rámci kampaně ke Dni Země, kdy dobrovolníci uklízí svoje okolí. Pro naše gymnázium byly zvoleny tyto úseky: Nábřeží, Lipnice, Nad Gymnáziem, silnice k rozhledně na Fajtově kopci, Bezděkov, Hřbitovní, Poříčí, Podhradí a Příkopy.
My, žáci, jsme si přinesli pracovní rukavice a od učitelů obdrželi pytle, bílé na plasty a černé na směsný odpad. Uklízeli jsme v rámci páté a šesté vyučovací hodiny. Počasí nám přálo. Bylo slunečno a nefoukal vítr. Nejčastěji jsme nacházeli nedopalky cigaret a nikotinové sáčky. Byli jsme předem poučeni, abychom nesahali na nebezpečné předměty, a abychom nálezy takových věcí nahlásili učiteli. Učitelé také shromažďovali nalezené sklo. Naplněné pytle jsme nechali na několika místech u cesty a jejich polohu jsme potom ohlásili.
Akce byla skvělou příležitostí, jak zlepšit kvalitu životního prostředí a zpříjemnit obyvatelům Velkého Meziříčí život ve městě. A my, studenti, jsme rádi strávili čas venku na čerstvém vzduchu, mohli jsme si mezi sebou popovídat, a upevnit tak vztahy. Mnoho žáků si určitě i lépe uvědomí důležitost čistého prostředí a příště si rozmyslí, jestli odpadek odhodí na zem nebo jestli ho donesou až do koše. Všichni jsme si sběr velmi užili a jsme rádi, že jsme mohli pomoci.
Těšíme se, že gymnázium se do akce Čistá Vysočina zapojí i v příštích letech. A budeme rádi, když nás půjde třeba ještě víc než letos.
Klára Dočkalová, 6. A
From GVM to Oxford
Ve čtvrtek 10. 4. 2025 se v naší škole pro žáky druhého a třetího ročníku vyššího gymnázia konala přednáška absolventky Sarah Ouředníčkové, při níž nám představila svou životní cestu z našeho gymnázia na Oxford.
K přednášce měla Sarah připravenou prezentaci, ve které shrnula nejen svou životní pouť, ale také své zkušenosti se studiem v zahraničí. V průběhu přednášky jsme měli možnost klást otázky týkající se studia a zároveň zjistit, jaké schopnosti jsou pro studium potřebné. Celá přednáška probíhala v angličtině, díky tomu jsme si nejen mohli procvičit komunikaci v cizím jazyce, ale také se lépe vžít do prostředí zahraniční univerzity.
Jedním z hlavních cílů této přednášky bylo představit nám co nejreálněji studium mimo Českou republiku a také to, jaké faktory je třeba zvažovat při výběru univerzity v zahraničí. Slyšeli jsme například o možnostech získání finanční podpory pro zaplacení školného. Uchazeč samozřejmě musí splnit různá náročná kritéria, aby mu byla finanční podpora přiznána.
Díky této přednášce nám Sarah přiblížila průběh a podobu studia v zahraničí a namotivovala nás k zamyšlení se nad možnostmi v našem dalším směřování.
Za uskutečnění přednášky jsme velice vděční a vážíme si, že jsme se jí mohli zúčastnit.
Lucie Hotárková (2. C) a Julie Anna Chodáková (2. C)